Varför ska det vara så svårt?

Jag minns väldigt lite av min egen sexualundervisning jag fick i skolan. Det var ett par timmar under biologilektionen så sent som i högstadiet. Vi fick se overhead bilder på en genomskuren kvinno- och mans-kropp. Hur genetalierna såg ut och hur de fungerade, hur ett barn blev till sen var det klart!

Vi pratade inte alls om porrfilmer, olika ställningar, sex med samma kön osv ... det var rent, kliniskt och verkligen sakligt. Jag förstår att en biologilärare kanske inte har tänkt sig att behöva ha sexualundervisning med diskutioner som är det ok att vara fler på samma gång, kan man ta den i tvåan, hur har två tjejer egentligen sex osv osv...

Därför är program som "Fråga Olle" så bra och undervisande på ett annat plan, nu går även Manne Forsberg ut och berättar att han föreläser om frågor som ungdomar idag kanske inte vågar ta med sina egna lärare eller föräldrar.... BRA !!

                                Foto: Nils Petter Nilsson

Själv hoppas jag (och det gör väl alla föräldrar) att mina barn ska våga fråga mig om det är något de undrar - sen vet jag ju inte om jag kan svara på det dem frågar men jag ska då banne mig göra mitt bästa.

Att lägga locket på är ju som att säga fy skäms!

Näe fram med fler filmer i undervisningssyfte, bra människor som ungdomarna kan vända sig till och mer öppenhet i allmänt.

Hur vill du att det ska vara ?

//eVis

Kommentarer
Postat av: Sara

Vi fick se en teckand film med två kaniner som blev kära, gifte sig och kröp ner under täcket. Sen blev det kaninbebisar! Där har du bra undervisning.. hahaha!

2009-10-27 @ 15:52:06
URL: http://ullna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0