Chilenska Piroger ...

Ingredienser för ca 16 st


2 msk russin

1 dl vatten

1 st lök, liten gul

1 st vitlöksklyfta

250 g köttfärs

1 msk olivolja

1,5 msk tomatpuré

0,5 tsk salt

1 krm svartpeppar, nymald

1 krm cayennepeppar

4 st ägg

32 st oliver, urkärnade svarta

Deg

5 dl vetemjöl

1 msk bakpulver

150 g smör

russinvattnet (inte för mycket)

Pensling

1 st ägg


Gör så här

1. Blötlägg russinen i vattnet ca 2 timmar. Låt russinen rinna av men spara vätskan till degen. Sätt ugnen på 225°.
2. Skala och finhacka lök och vitlök. Bryn köttfärsen i oljan under omrörning. Tillsätt de båda löksorterna och låt fräsa med 2-3 min. Blanda i tomatpuré och russin. Krydda med salt och de båda pepparsorterna. Låt fräset kallna.
3. Hårdkoka äggen. Skala och skär dem i 4 klyftor vardera.
4. Hacka samman mjöl, bakpulver och smör, delat i mindre bitar, gärna i en matberedare. Tillsätt russinvattnet och arbeta snabbt ihop till en deg.
5. Dela degen i 16 bitar. Kavla ut degbitarna till rundlar, ca 12 cm i diameter. Fördela köttfärsen på rundlarna och lägg på en äggklyfta och 2 oliver på varje. Vik ihop till halvcirklar och tryck till ordentligt i kanterna. Lägg pirogerna på bakpappersklädda plåtar och pensla med uppvispat ägg.
6. Grädda mitt i ugnen 8-10 min. Servera pirogerna ljumma med sallad.



ps jag brukar hoppa över russin och ägg om jag vet att barn ska äta dem - inte helt uppskattat med russin och ägg då ds

Kommentarer
Postat av: tant t

Tänk om man råkar räkna fel...å så tar man 33 oliver istället ;D Kram

2008-10-22 @ 14:20:31
URL: http://tanttrapporterar.blogspot.com/
Postat av: Hon Sa

2008-10-22 @ 14:35:17
URL: http://honsahansa.blogg.se/
Postat av: Hon Sa

Det blev något fel...Men iallafall...russin? Måste man ha i russin?smakar dfet russin?

2008-10-22 @ 14:36:13
URL: http://honsahansa.blogg.se/
Postat av: evis evis

hihi russinen hoppar jag över faktiskt nästan jämt - de smakar dock inte så mycket men de får en konstig konsistsen. Äggen däremot är jättegoda ...

2008-10-22 @ 20:39:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0