Insider igår ....Pappor utan rätten till sina barn ?

Säkert många med mig så Insider igår på tv3. De tog upp det ökande problemet i Sverige med kvinnor som kidnappar sina egena barn och försvinner under jord med dem.

Har de rätt att göra så? Vem är att avgöra om vad som är rätt och fel?

Jag har tex läst Maria Ericssons berättelse från Gömdaav Liza Marklund till nu sista boken Emma, Mias dotter, av Maria Ericsson själv, där hennes liv som jagad kvinna i svenska samhället skildras.

Jag har själv ingen erfarenhet av anhörig eller vän som råkat ut för liknande händelser och därför vet jag inte hur proceduren är, vem som ska veta vad, vilka som utreder vad osv osv.

Uppenbarligen så är det ingen som vill ta ansvar för dem som behöver skydd och gömmar och i andra hand är det ingen som vill veta exakt varför, det var många kvinnor som var på "rymmen" med kidnappade barn där pappan har blivit friad från alla misstankar som kvinnan har anklagad mannen för. Hur är det möjligt? Hur kan de som inte ska gömma sig göra det när de som bör gömma sig har svårt att göra det?

Pusselbitarna går inte ihop för mig....

På Insider var en kvinna med i panelen som sa att de behöver ett bättre sätt att säkra rättssäkerheten, riktlinjer för hur de ska få fram sanningen.

Lögndetektortest vid anmälan då barn är inblandade?

Det är inte rätt mot varken mammor eller pappor som inte får träffa sina barn pga att den andra föräldern anser sig ha egenmäktig rätt till sitt barn. Hur kan man som förälder göra så mot sitt barn, varför bestämma att barnet inte har rätt till sin andra trygghet.

O sist - detta kanske jag får skit för men jag måste bara. Minns ni den lilla flickan som de hittade i nåt land långt borta tack vare efterlysningar via media - pappan hade kidnappat henne ett och ett halvt år tidigare, flickan var 6-7 år. Varför har man inte gjort så för dessa pappor som man visade inslag om på Insider igår? En pappa har inte träffat sin son på snart 3 år och mamman har alltså kidnappat sonen och gått under jorden.

hur är detta rättvist mot någon?



//eVis

Kommentarer
Postat av: tant t

Missade programmet, men tycker att det känns otroligt sorgligt att det finns de som missbrukar sin makt som vuxna. Det är deras fel att samhället har svårt att veta vem som talar sanning och vem som ljuger. Tänk om vi alla hade Pinoccio-näsor... Kram från mig!

2008-10-30 @ 18:50:53
URL: http://tanttrapporterar.blogspot.com/
Postat av: Eva

såg insider! jävligt spännande och intressant! skrämmande hur vissa människor fungerar....

2008-10-30 @ 22:24:35
URL: http://eva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0