Morgonrutiner eller kaos

Det är helt sanslöst vad mycket lättare livet är med rutiner, jag skulle fasen inte orkar leva i kaos om jag gjorde det jämt och ständigt. Det finns de människor som inte klarar av rutiner, kan inte hålla dem eller glömmer bort dem helt enkelt från gång till gång. Vad jobbigt de måste ha det, vad konstigt det måste kännas att varje gång man ska göra samma sak som igår så ska man försöka komma ihåg vad det var man gjorde!

Vi har fått in så himla sköna rutiner hemma, jag dukar allt som går att duka kvällen innan. Stordottern går upp först av alla nästan jämt - hon dukar resten, kylvaror och bröd och sätter på vattenkokaren. Lilldottern är ju ingen morgonprinsessa så hon går omkring och gör sitt utan att bli störd - då slipper vi massa bråk.  Sen dukar jag av frukost bordet medans tjejerna borstar tänderna och håret. På så sätt får jag oftast badrummet för mig själv till sist.

Rutinerna har blivit så viktiga för lilldottern att hon tom struntar i att hon har sovmorgon på torsdagar - hon går upp samma tid och går till fritids en timme innan skolan istället för att sova. Hrm både på ont och gott kanske.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0