Stordotterns matematik problem..

När stordottern skulle sluta femman var det dags för att få veta om hon blivit godkänd i de Nationella proven som de jobbat med under första terminen av femman. Det kom då fram att hon inte blivit godkänd och att hon den sista terminen skulle få jobba extra hårt med matten. Det var ca 3 månader kvar av sista terminenen när vi fick veta detta.

Jag själv har alltid varit sämst i hela världen på matte så jag har så stor förståelse för hur det känns att suga i matte. Jag hade lämnat över ansvaret för matteläxorna helt till hjärtat - att hjälpa bägge döttrarna.

Nu tänkte jag att stordottern kanske inte hänger med på det sätt som hjärtat och läraren förklarar så jag får väl försöka för att få henne på samma banor som jag har fått tagit till eftersom jag aldrig har förstått de "färdiga" sättet ... jag har helt enkelt kommit på egna lösningar. Vips så förstod stordottern matten och sättet att tänka .....jippie

Nu när hon kommer hem från skolan (hon går första terminen på sexan nu) så är matteläxorna inga problem, hon sätter sig gärna och gör dem, hon hittar på matteprojekt tillsammans med lilldottern ute på löparbanan osv...

Så skönt att det lossna då det ändå blir så viktigt med matten senare i livet - även om man inte tycker det när man går i skolan ....


Kommentarer
Postat av: emma

Tack för tipset! Jag testar med den.

2008-09-19 @ 13:19:00
URL: http://metrobloggen.se/alltidstegetefter

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0