Influensa fobi

helt ärligt så funderar jag på om jag ska ta mig råd och ta bilen till jobbet varje dag framöver?! Det står folk på både bussen och tunnelbanan och hostar, snorar och skrockar med sina onda halsar.

VARFÖR ??

Stanna hemma och låt mig slippa bli sjuk bara för att du tror att du är oumbärlig på ditt jobb! Jag vill inte bli sjuk bara för att du inte tror dig ha råd att vara hemma och bli frisk - din egoistiska idiot!

Jag blir uppriktigt förbannad på dem som inte tänker längre än till sig själva - varför tror ni att det kallas influensa?

Citerat från Vårdguiden *

Influensa är en virussjukdom. Den utvecklas ofta till en epidemi som sprids snabbt mellan länder. Smittan sprids både genom luften och genom kontakt. Vanliga kännetecken på sjukdomen är hosta, huvudvärk, hög feber samt muskel- och ledvärk. Du kan också få snuva, halsont, smärtor i bröstet, frossa och orolig mage.

Överföringen av virus sker genom luften när en smittad person hostar, nyser och andas ut, men också genom kontakt som att ta i hand. Det är svårt att undvika att föra smittan vidare, eftersom du är som mest smittsam redan ett dygn innan du blir sjuk.

Det brukar ta en till tre dagar från smittotillfället tills du blir sjuk. Om du har haft influensa ett år brukar risken minska för att du ska bli smittad igen under de närmast följande åren.

Egenvård

Eftersom influensa beror på ett virus kan den inte behandlas med antibiotika. Om du är frisk i övrigt räcker det att lindra besvären.

Följande kan du göra själv:

  • drick så mycket som möjligt.
  • håll dig lugn och ligg gärna till sängs.
  • sov mycket.
  • stanna inomhus tills sjukdomen går över.
  • undvik rökning och alkohol.
  • tag febernedsättande och smärtstillande medicin om det behövs.

Slut på citat


Behöver man verkligen veta mer för att förstå att chansen att influensan "dör ut" kanske bara beror på om man stannar hemma en eller två dagar när man känner sig lite dålig?! Du märker ju ganska snabbt om du har symptomen eller inte för just influensan!!

* Länk till Vårdguiden http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Influensa/


//eVis


Kommentarer
Postat av: Lise-Lott

Håller med dig fullständigt om smittsamma personer, stanna hemma!!

Målarfog är en "massa" som är mer flexibel än spackel och finns i flera färger, går att använda till lite vad som helst. ALLA mina taklister har ju varit 80-talsbruna och nu när jag börjat måla dom vita så syns varenda litet misstag.. som jag fixar med målarfog :-D

2009-08-31 @ 10:54:48
URL: http://minafyravaggar.blogg.se/
Postat av: P

Håller med dig åxå. Jag åker bara bil numera. Buss och tunnelbana känns som en onödig risk!



Kram P

2009-08-31 @ 18:14:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0