Straffskillnader i Sverige?!

Jag kan inte sluta förvånas när jag läser dagens Aftonbladet.se och hittar två relativt lika artiklar angående något slags våld.

Den ena artikeln handlar om en man som våldtagit ett barn från sex års ålder, hur länge eller många år framgår inte, och han blir dömd till 3 års fängelse för våldtäkt mot barn , sexuellt övergrepp mot barn samt sexuellt ofredande - alltså tre olika brott! Han blir skyldig att betala ett skadestånd på 15 000 kr till flickan!

Den andra artikeln handlar om en 18 årig kille som väljer själv att tatuer in en förkortning för Förstörd För Livet, vilket innebär FFL. Samma förkortning som det kriminella gänget Fucked For Life har. Det kriminella gänget blir förbannade av någon anledning som inte framgår på killen och tortyr-om-tatuerar killen och kräver hans föräldrar på ett femsiffrigt belopp som lösen! De två killarna blir dömda till 2 år och nu ytterligare 6 månader i fängelse för detta.

Hur kan man ha så lika korta strafftider på dessa två så otroligt olika grova brott?

Vi talar om en man som har utnyttjat en flicka under vad jag tolkar det som flera år och en kille som fått en tortyr -tatuering (alltså ett brottstillfälle) och straffen blir ungefär lika långa, det skiljer 6 månader på de två straffen?!!

För mig finns det ingen rim och rison i detta. För mig är det uppenbart att flickan har lidit större skada än vad killen har och därför borde hennes situation uppmärksammas med att brottslingen får ett längre straff. Sen att säga att de gånger hon blivit våldtagen bara skulle vara värt 15 000 kr är ett hån, ett skämt - ett elakt skämt, snacka om att domstolen säljer henne billigt!

Varför har vi dessa två egentligen praktexempel att ens jämföra? Hur kommer det sig att det får vara så här - är det rättvist, är det rättvisa dessa två olika brott som straffas så lika?!

Den som vet och kan svara får gärna göra det för jag blir då inte klok på nåt av det - jag blir bara uppgiven och ledsen och känner så mycket för den flicka som fått utstå detta.

Självklart känner jag även för killen - traumat han gått igenom är inte något någon ska behöva uppleva, men utan att föringa det han varit med om så tycker jag inte att straffet för flickans situation är rättvis. Det borde vara ett betydligt strängare straff för det brott som hon blivit utsatt för!

Fru Justitia?!






//eVis


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0